torsdag 26 februari 2009

Hemma! Och Etiopien!

Mjaha, då var man hemma igen då. Är inte helt van än vid att skriva med å, ä och ö så det kanske blir lite fel ibland.

Känns lite konstigt att se snö nu utanför fönstret istället för palmer eller mangoträd. Kallt är det också... burr. Det var kallt i Addis också fast där hade vi fortfarande en palm utanför fönstret.



Igår morse flög vi över Alperna samtidigt som vi åt frukost, det var nice. Och sista timmen innan vi landade i Stockholm var vi alla helt exalterade och fattade inte riktigt vad som hände. Är vi i Sverige nu? Så det är inte Zambia vi flyger tillbaka till?

Etiopien var nice, fast hotellpersonalen var fruktansvärd. Vi kom till hotellet runt halv elva kanske, på kvällen alltså, så alla var redan trötta och ville gå och lägga sig. Men icket. Vi hade bokat via mail, och fått ett pris på 18 dollar per person och natt. Men det var tydligen inte alls priset de hade på det hotellet, utan de skulle först ha 50 dollar pp/natt. Fattade aldrig riktigt hur det funkade, men vi bokade via nåt som hette Z Guesthouse som vi också trodde var stället vi skulle bo på, men vi bodde på nåt som hette Bete Abraham Hotel. Så vi fick prata med nån manager från Z Guesthouse och fick tillslut priset till 20 dollar pp/natt.



Dagen efter började vi med att åka in till stan för att ta ut pengar. Detta visade sig vara i princip omöjligt. Totalt finns det typ 10 bankomater i hela Addis Abeba, och det är ingen liten stad om man säger så... Så efter att ha yrat runt ett tag på Piazzan och ätit frukost utanför en supermarket (typ Ica) så tog vi en taxi till Hilton Hotel. Där fanns två bankomater, men så klart kunde ingen av oss ta ut pengar där. Så efter jag vet inte hur länge och några samtal med managern för banken så kom vi fram till att det var fel på kontakten mellan den banken och Sverige. Så vi tog oss en promenad till Sheraton istället. På vägen dit gick vi så klart fel och fick gå tillbaka en bit, men vi hann se en hel del på vägen dit. Misären i Addis är mycket mycket mer påtaglig än i Lusaka. Folk låg och sov överallt och fattigdomen syntes betydligt mer på ett annat sätt. Men det värsta var när vi kom fram till Sheraton. Det är nog det vidrigaste jag nånsin sett. Sheraton i Addis är det lyxigaste hotellet jag satt min fot på. Jag vill inte ens veta vad det billigaste rummet där kostar. På deras hemsida står det dessutom "Discover what luxury really means".Precis till vänster om Sheraton, och då menar jag verkligen precis brevid, så låg det en kåkstad. Trasiga plåtskjul, om det ens fanns ett plåttak. Jag har hållt mig relativt frisk i princip hela resan, men då mådde jag illa. Där inne bor det småfeta vita gubbar och betalar äckligt mycket för ett rum (eller svit) och där ute bor barnfamiljer i skjul och har knappt mat för dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar