lördag 14 februari 2009

Jahapp, da har man varit i Livingstone ytterligare en vecka. Det borjar verkligen kannas som hemma nu. Det kandes lite som att komma hem nar vi kom till Jollyboys igen. Speciellt efter att ha bott pa Abandent Life Fellowship i Lusaka som pa riktigt ar en sekt. En dag nar vi kom tillbaka dit var det lite folk i kyrksalen dar, fyra stycken stod i varsit horn och talade i tungor medan en annan lag pa golvet och skakade. Det var helt galet. En annan gang lat det som att de slog en tjej, for det lat som nan som skrek och grat. Sa det var ingen lugn och ro dar inte. Tacka vet jag Jollyboys. Men det var lite konstigt nar man kom tillbaka dit och inte kande igen nagon forutom de andra svenskarna och norskorna. Igar kom det massa nytt folk igen ocksa. Men vi ar nu 9 svenskar i 16 baddsrummet. Sen pa sondag kommer en till, och pa tisdag kommer 4 till fran klassen...

Jag har bytt fokus har lite fram och tillbaka, vet inte riktigt vart det landar an, men om kvinnors situation ialla fall. Pa mandag ska jag forst gora en intervju pa Corridors of Hope som jobbar med prostituerade, inte med att fa bort dem fran gatan, for det ar alldeles for utbrett med prostitution, sa de satsar pa att kvinnorna ska vara sakra ialla fall, och att kondom alltid ska anvandas. Sa man kan saga att de jobbar nastan som ett fackforbund, alla kvinnor gar ihop sa att ingen man ska fa kopa sex utan att anvanda kondom, och han ska da inte heller bara kunna ga till en annan kvinna heller, for att alla har gatt ihop. Men det ar svarare nu nar det kommer sa manga nya kvinnor fran Zimbabwe...

Sen pa eftermiddagen har jag en intervju med en kvinna fran YWCA som jobbar mycket med utsatta kvinnor, misshandlade bade fysiskt och psykiskt. Sa det ska ocksa bli valdigt intressant.

Ser verkligen framemot att komma hem nu, har ju sa mycket att se framemot! Sen tankte jag gora en liten onskelista pa mat nar jag kommer hem, mamma.
1. Palt (om du hittar det nanstanns dar i storstaan. Ska tydligen finnas pa Ica eller Coop i Sickla Udde)
2. Pannkakor
3. Kottbullar med makaroner
4. Morkt brod som inte smakar socker!
5. Ost & skinka
6. Mjolk
7. Bryggkaffe (fast snabbkaffet jag hittade igar smakar helt okej faktiskt)

Kommer dock sakna att ata frukost utomhus varje dag, och att overhuvudtaget vara utomhus hela dagarna. Och Mystique och Fanta som bor pa Jollyboys (katterna alltsa, har jag skrivit om dom innan kanske?). Och aven om jag mest bara hanger i skuggan hela dagarna sa kommer jag sakna solen och varmen. Fy, kommer ju fa verkligen fa en koldchock nar jag kommer hem.

3 kommentarer:

  1. Palt..hmm, det har vi inte ätit sen vi flyttade från Pite´ för snart 4 år sen. Det blir nog blodpudding.. :-)
    Här har vi frisk skön vinterluft! .. om man nu inte måste gå bland bilarna förståss..
    Du brukar ju vara "rädd" för att bli för varm.. fryser hellre än svettas..
    Min gamla dunjacka finns ju kvar.. å täckbyxor.. o mössa o vantar.. duvet.. sånt du använde när du var liten. Du får väl börja med de igen.
    :-) .. om du fryser.

    SvaraRadera
  2. Asch, jag har ju langbyxor och sa far jag val ta tights under det. Sa en varm halsduk racker nog.

    SvaraRadera
  3. Tur att du inte ska hit. Det hade blivit stora kontraster. 37 grader kallt i natt. Nu är det bara 29, men det skulle bli lika kallt i natt igen. Jag får väl se till så att morsan fixar pitepalt till du kommer hem. Ha de bra, i värmen!

    SvaraRadera